یادداشت
گفتگو و گزارش

کهگیلویه و بویراحمد در آینه آمار

با ذکر دوباره این نکته که آمار مربوط به سالهای ۱۳۹۵-۱۳۹۹ می باشد، برخی از آمارهای مطرح شده بین ۳۱ استان را از نظر می گذرانیم (عمدتا سال ۱۳۹۹):

کهگیلویه و بویراحمد در آینه آمار

افتونیوز| بویار پارسه

در نوشته‌ای با تیتر «سیاستمداری که عدد نداند مفت نمی ارزد» یک فایل ۵۱۲ صفحه ای با عنوان «جایگاه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های کشور» مورد اشاره قرار گرفت. این فایل که در سایت مرکز آمار ایران نشر داده شده، تقریبا در تمامی حوزه ها به ارائه آمار ۳۱ استان کشور طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ پرداخته است.

واژه آمار همواره این تردید و سوال را با خود به همراه دارد، که تا چه میزان، اعداد اعلامی واقعی می باشد؟ چه میزان عدد سازی صورت گرفته است؟ این شک و تردید هم کاملا بجا است و هم بسیار ضروری. اما قبل از ارائه ی آمار مذکور، مورد اشاره قرار دادن چند نکته ی بدیهی خالی از لطف نخواهد بود: به طبع در هر نمودار و جدولی، احتمال عدد سازی وجود دارد. اما وقتی آمار و ارقام از نگاه کارشناس و متخصص مورد تحلیل قرار بگیرد، بر تناقضات و عدد سازی ها نیز نور تابیده خواهد شد. بخصوص اینکه اعداد مذکور اغلب بصورت درصدی و نسبتی بیان شده، در واقع رتبه و جایگاه استان نسبت به دیگر استان های کشور ذکر شده است. موضوعی که باعت می شود جداول و نمودارهای مذکور برای مخاطب نیز ملموس تر باشد.

با ذکر دوباره این نکته که آمار مربوط به سالهای ۱۳۹۵-۱۳۹۹ می باشد، برخی از آمارهای مطرح شده بین ۳۱ استان را از نظر می گذرانیم (عمدتا سال ۱۳۹۹):

جمعیت، محیط زیست، کشاورزی و شیلات

الف) استان از نظر مساحت در رتبه ۲۷ قرار دارد. سیستان و بلوچستان در رتبه ۱ و البرز در رتبه ۳۱ قرار گرفته اند.

ب) در سال ۱۳۹۹ از نظر میزان ارتفاع بارندگی سالیانه، استان ک.ب بعد از استان گیلان در رتبه ۲ و بعد از آن مازندران در رتبه ۳ قرار دارد.

پ) خیلی جالب است که از نظر نسبت مساحت جنگل به مساحت استان، استان ک.ب قبل از استان های شمالی، در رتبه ۱ قرار دارد. تا روشن گردد لقب پایتخت طبیعت ایران پر بیراه نبوده است. بعد از آن استان های گیلان و مازندران قرار دارند.

ت)  قابل تاسف اینکه از نظر نرخ تخریب جنگل ها، استان ک.ب (که نسبت به مساحت، بیشترین جنگل ها را دارد) در رتبه ۵ قرار دارد. رتبه ۱ و ۲ به ترتیب قزوین و فارس هستند. دو استان پر جنگل کشور بعد از استان ک.ب یعنی گیلان و مازندران از نظر نرخ تخریب جنگل در رتبه ۱۶ و ۲۲ قرار دارند. موضوع که بیان می دارد شمال کشور علی رغم این همه هجوم و مسافر پذیر بودن و ساخت و ساز فراوان مسکونی، گردشگری و صنعتی، نرخ تخریب جنگل های آن نسبت به استان ک.ب به ترتیب و بصورت تقریبی یک سوم و یک چهارم می باشد.

ث) از نظر نسبت جنگل های احیا شده به مساحت جنگل ها، استان ک.ب در رتبه ۱۶ قرار دارد، تا باز آشکار گردد برنامه ی مشخصی برای احیا جنگل ها که سرمایه اصلی این استان است وجود ندارد.

ج) بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، برای جمعیت استان در سال ۱۳۹۹ تعداد ۷۵۳ هزار نفر درج شده است. استان ک.ب در رتبه ۳۰ قرار دارد، ایلام در رتبه ۳۱.

چ) از نظر آمار نسبت کارکنان دولت به هزار نفر، استان ک.ب در رتبه ۱ قرار دارد. بد نیست در این مورد، مصاحبه اخیر یکی از اساتید دانشگاه یعنی صادق زیباکلام از سفرش به یاسوج را از نظر بگذرانیم.

ح)  از نظر سرانه تولید گوشت قرمز، تولید شیر، گوشت مرغ، تخم مرغ و تولید آبزیان (کیلوگرم به نفر)، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۲۳، ۲۵، ۲۸، ۱۷ و ۶ قرار دارد.

خ) از نظر نسبت تعداد تولید نهال به کل جمعیت (اصله به هزار نفر)، استان ک.ب در رتبه ۲۶ قرار دارد.

د) از نظر سهم استان در تولید گندم، برنج، سیب زمینی و پیاز کشور، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۲۴، ۸، ۲۸ و ۳۱ قرار دارد.

معدن، صنعت، آب و برق

ذ) با توجه به نسبت های ثبت شده، برای استان،  ۶۷ معدن فعال در حال بهره برداری در سال ۱۳۹۸ ذکر شده است. اگر نگارنده درست حساب کرده باشد، سرانه تولید این معادن در سال مذکور به مقدار ۱۵۰ میلیارد و ارزش افزوده آن بیش از ۱۰۰ میلیارد بوده است.

ر) از نظر نسبت تعداد کارگاه های صنعتی ده نفر کار کن و بیشتر، استان در رتبه ۳۰ قرار دارد. ایلام در رتبه ۳۱ قرار دارد.

ز) از نظر ظرفیت عملی نیروگاه های حرارتی جهت تولید برق، استان ک.ب در رتبه ۳۱  قرار دارد.

ژ) بصورت کاملا معنادار؛ سهم استان از آب مصرف شده در بخش شرب، صنعت و کشاورزی به ترتیب  اعداد ۸، ۲۳ و ۳۱ در سال ۱۳۹۸ می باشد.

س) از نظر آب بدون در آمد استان در رتبه ۱ قرار دارد. آب بدون درآمد یعنی حجم آبی که مصرف شده است اما به هر دلیلی برای اداره آب و فاضلاب درآمدی ایجاد نکرده است.

بازرگانی و هتلداری

ش) در بخش هتلداری و بازرگانی، میزان سرمایه گذاری خارجی در سال هایی که ثبت شده است، عدد صفر بوده است.

ص)  از نظر تعداد اقامتگاه ها استان در رتبه ۳۱ قرار دارد.

امور قضایی

ض) جالب و خوشبختانه اینکه علی رغم برخی هیاهوها و خودزنی ها در فضای مجازی، از نظر نسبت تعداد دستگیر شدگان جرایم واقع شده در حوزه استحفاظی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۳۰ قرار دارد.

ط) از نظر نسبت تعداد دستگیر شدگان انواع سرقت های عادی به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۲۵ قرار دارد.

ظ) از نظر نسبت تعداد تصادفات درون شهری وسایل نقلیه به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۶ قرار دارد.

ع) از نظر نسبت تعداد تصادفات برون شهری وسایل نقلیه به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۲ قرار دارد.

غ) از نظر نسبت متوسط مقدار مواد مخدر کشف شده به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۸ قرار دارد.

ف) از نظر نسبت تعداد دستگیر شدگان مواد مخدر به کل جمعیت، استان ک.ب در رتبه ۳۰ قرار دارد.

ق) از نظر نسبت تعداد فوت شدگان و مجروح شدگان تصادفات به کل جمعیت، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۹ و ۵ قرار دارد.

ک) از نظر تعداد جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، استان ک.ب در رتبه ۱۰ قرار دارد.

آموزش

گ) از نظر نسبت تعداد معلم به دانش آموز در استان ها، استان ک.ب در رتبه ۲ قرار دارد.

ل) از نظر تراکم دانش آموز در کلاس دوره ابتدایی دولتی، استان ک.ب در رتبه ۳۱ قرار دارد.

بهداشت و درمان

م) از نظر نسبت تعداد بیمارستان های فعال و تعداد تخت های فعال بخش های بیمارستانی به جمعیت، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۸ و ۳ قرار دارد.

ن) از نظر تعداد مراکز ارائه دهنده مراقبت های اولیه بهداشتی به جمعیت و نسبت تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی به جمعیت روستایی، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۱ و ۱۳ قرار دارد.

و) نسبت تعداد آزمایشگاه های تشخیص طبی به جمعیت، نسبت تعداد مراکز توانبخشی به جمعیت و نسبت تعداد داروخانه ها به جمعیت، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۱، ۱۸ و ۱۱ قرار دارد.

ه) نسبت تعداد مراجعه کنندگان به مراکز اهدا خون به جمعیت و مقدار خون اهدا شده نسبت به جمعیت، استان ک.ب به ترتیب در رتبه های ۳ و ۱۷ قرار دارد.

فرهنگ و هنر

ی) آمار نهایی این نوشته مربوط به فرهنگ و هنر می باشد. از نظر میزان تولید برنامه های رادیویی: رتبه ۲۰. میزان تولید برنامه های تلویزیونی: رتبه ۱۲. تعداد عناوین کتاب های منتشر شده رتبه ۳۱. تعداد ناشران فعال: رتبه ۳۰. نسبت تعداد سینما به جعیت (به ازای یک میلیون نفر) را در سال ۱۳۹۹ عدد ۷ اعلام کرده. با توجه به اینکه جمعیت استان در سال ۱۳۹۹ به تعداد ۷۵۳ هزار نفر ذکر شده است، جمع بندی این است که در استان ک.ب حداقل ۵ سینمای فعال وجود دارد. لطفا مسئولان فرهنگ و هنر استان پاسخ بدهند که آیا واقعا این تعداد سینمای فعال وجود دارد؟ لطفا در پاسخ تان این موضوع را در نظر بگیرید که مقصود تعداد سینمای فعال می باشد نه آمفی تئاتر و ...



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 1 نظر

  • 1 علی از دهدشت 1402/10/9 21:18:35

    بسیار عالی کاش مدیران ، تصمیم سازان وتصمیم گیران استان گوشه نظری به این آمار داشته باشند و با توجه به آماری اینچنینی برای حل مشکلات این استان محروم برنامه ریزی کنند. درود بر جوان نخبه ، تحصیلکرده و خوش آتیه هم استانی جناب مهندس پارسه مدیران ، لطفا به این دو مطلب اخیری که توسط این عزیز بدون هیچگونه چشمداشتی ارائه و در اختیار همه قرار گرفته توجه کنید و کارشناسان خود را موظف به مطالعه داده های آماری کشوری و همچنین ارائه عدد و آمار در حوزه کاری خود کنند

    پاسخ
سایر اخبار
برگزدیدها