-
تقصیر را گردن مسئولین قبلی نیندازید!
میلاد یزدانپناه
-
انتظار توسعه کهگیلویه بزرگ با نمایندگی موحد سرابی بیش نیست
سید علیرضا تقوی دوست
-
واکنش فعال اجتماعی به خبر شکایت موحد از وزارت نفت/ چه اتفاقی برای امید و اعتماد عمومی میافتد؟!
رفعت کاظمی
-
پشت پرده حاشیه سازی ها علیه هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد/ لطفا ما را متفاوت ببینید
محمد رخ فیروز
-
آقای استاندار زمان خداحافظی فرا نرسیده است؟
محمد نجفی نژاد
-
یاسوج فاقد المانهایی با موضوعات ادبی و فرهنگی است
یادداشت مخاطبان
-
سعدی؛ جامعهشناسی شاعر
امراله نصرالهی
-
از زندگی تا مرگ؛ در سوگ برادر/ «جمال» همه دار و ندار ما بود
محمد طاهر اکوانیان
-
انتخابات در کهگیلویه و مسئولیت جامعه (قسمت دوم)
نوروز پرندوار
-
استاندار؛ تنگ پیرزال؛ سقوط مرگبار
حسین بویراحمدی اصل
- روایت کوتاه اَفتونیوز از زندگی پر مشقت مادر دهدشتی و دو فرزند معلولاش
- حال و روز جنگل های زاگرس خوب نیست/ امکان زادآوری درختان آن را به صفر رسیده است/قُرق بانی منطقی نیست
- حمله ملخ ها به روستای« جلاله» / ماجرا چیست؟
- خانههای دولتی دهدشت در قُرق یک لیست ۳۰ نفره/ راه و شهرسازی کهگیلویه آییننامه تخلیه منازل سازمانی را مطالعه کند
- آخرین اخبار از بیماری تب مالت در دیشموک
- امید معتمدی: شعر من زاییده «عشق» و«تنهایی» است/ اعتقادی به انتخاب اسم برای اشعارم ندارم/ با نوشتار زبان لری به دستورالعمل دستور فارسی مخالفم
- کاسبی با سلامت شهروندان با کلینیکهای غیرمجاز در یاسوج/ به نام زیبایی به کام سودجویان
- ابتلای بیش از ۴۰ نفر از اهالی روستای«رودریش» به یک بیماری/ «دیشموک» در تسخیر « تب مالت»
- عشایر «دیلگون» بویراحمد خطاب به مدیرکل امور عشایر استان/ آقای «آذرفر» جادههای ما توجه میخواهند
- بلوطهای بخش پاتاوه ایستاده جان میدهند/ منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کجاست؟
کرونا و مرگِ معنا
بشر تا کنون در پاسخ به پرسش های از قیبل: چیستی- چرایی و چگونگیِ "هستیِ"فکری و فیزیکی خود و جهانِ پیرامونش، به رهیافت های معرفتی متفاوتی چنگ و چنگال زده است. در یک نگاه کلی به تاریخ بشر این رهیافت ها را می توان در چند دسته ی کلیِ: اسطوره ها-ادیان- فلسفه و علم( علم از نوعِ تجربی و انسانی و با روش شناسیِ از نوع پوزیتیویستیِ قرنِ ١٩ ) صورت بندی کرد. این رهیافت ها در طول تاریخ دچار تغیر ها و تبدل های متفاوتی شده است.
در طی این تغییر ها بعضا دوران گذار از یک بینش معرفتی به دیگری آنچنان طولانی شده است که این دوران گذار، خود از حاکمیتِ بنیانِ معرفتی پیش و پس از خود طولانی تر است. به عنوان مثال می توان به حاکمیت فلسفه ی مَدرَسی - حاصل امتزاج فلسفه و آئین مسیح و در واقع آموزشِ متکلمانه یِ کلیساییِ فلسفه آن هم فلسفه یِ از نوعِ ارسطویی اش- اشاره کرد که درازایی به اندازه ی یک هزاره از حدود قرن ٣ میلادی تا جرقه های ظهور و بروز رنسانس و پس از آن عصر روشنگری در اواخر قرن ١٣ میلادی را به خود اختصاص داده است.
در هر دوره ی تاریخی و در طول حاکمیتِ هر کدام از رهیافت های معرفتی فوق الشاره، بشر متاثر از خلصت و عادتِ بت پرستیِ خود آنچنان محو دوره ی حاکمیت هر کدام شده است که این نکته خود، باعث شده است دوران گذار از هر کدام به دیگری، هزینه های زیادی را برای منادیان عصر نو به بار آورد.
از یاد نبردیم عصر انگیزاسیون و تلاش های در خفایِ کپلرِ کشیش، برای اثبات فواصلِ بین سیاره ها که نهایتا منجرِ به اثبات نظام زمین مرکزیِ کوپرنیک می شود.
همینطور داستانِ مشهورِ گالیله و...
می توان مدعی شد، دلیل یا دستکم یکی از دلایلِ کوچِ بشر از یک مبنایِ معرفتی به دیگری، واماندگیِ کهنه در پاسخ به پرسش های جدید است.
به تعبیری "مرگِ معنا" نزد کهنه و جذابیت نو برای یافتنِ روحِ معنا طلبِ انسان از علل و عوامل عبورهای ِ دوران ساز است.
ذکر این نکته نیز لازم است که بندگیِ بشر در پیشگاه هرکدام از این مبانیِ معرفتی نه تنها به چشم داشتِ پاسخ برای نیازهای معنوی، که اتفاقا از این رهگذر ، انسان چشم امید به رفعِ نیازهای جسمی و فیزکی نیز دوخته بود.
کشف نظام زمین مرکزیِ کوپرنیک، ایستادگی های گالیله بر حقانیتِ این نظریه در کنار یافته های نیوتون و همینطور کوگیتو ارگوسوم، نزدِ منِ اندیشنده وهستنده ىِ دکارت و .... پیام آور ظهور نقطه ی عطفی دیگر در گذار از یک بنیان معرفتی به دیگری است. گذار از خوانش های آسمانیِ فلسفه و همینطور علمِ تحت سیطره ی کلیسا به زمینی شدن کامل علوم و حتی فلسفه و در یک معنا پرسش بشر، از این بعد به جای یافتن "چیستی" و "چرایی" به "چگونگی" کوچ کرد و اومانیسم به معنای خوانش های انسانی از زیر و زبر جهانِ درون و بیرون، دقیقا زاده ی همین عصر و دوران است.
این مقدمه ی نسبتا طولانی را یاد آور شدیم تا به عصر حاکمیتِ علمِ ابزاریِ ( Techno Science ) امروزی برسیم و ذکر این نکته که زلزله ی گذار از آن( حکومتِ علمِ ابزاری) مدت ها احساس می شود و دوران "پساکرونا" شاید سکته ی عمیقی به پیشوازِ مرگِ حاکمیتِ امروزینِ علم از نوع ابزاریِ آن در دنیایِ انسان ها باشد.
کودک نوپایِ زادهِ شده از دامان بشر ( علمِ نویِ عصر روشنگری) در ماموریتِ جدیدِ خود می رود تا زمین و زمان را به تسخیرِ خود دراورد و علم در کاربردِ ابزاریِ آن بیش از پیش ارج و قرب می یابد. انسانِ عصرِ روشنگری به موازات فربهیِ علمِ ابزاری به تَبَعِ عادتِ بت پرستی خود( که پیشتر به آن اشاره شد) می رود تا در دامانِ خدایِ جدید خود( علمِ ابزاری) به تعبیر مارکس از خود بیگانه شود و خود به تعبیرِ فوئرباخ بنده ی خدایِ خود ساخته شود. فرزندِ نوپایِ بشری در مقام و جایگاهِ پناهگاهی برای همه ی فقرهایِ فیزیکی و معنوی و با زنجیر کردنِ هر چه بیشتر طبیعت در بندِ قوانینِ مکشوفه، روز به روز بر جلال و جمال و شوکتِ خود می افزاید.
به نظر اما این فرزند نو نیز از دست و دامان مرگ بی امان نماند.
اگر چه مارکس بیش از این پیش بینی از هم پاشیِ انسانِ جدید متاثر از نظمِ سرمایه دارانهِ حاکم را ندا داده بود اما به فهمِ نگارنده الگوی جایگزین او برای تغییرِ نظمِ حاکم،تغییر مدل بازی در همان میدان پیشین است نه طرح ی نو و جایگزین.
افزایش مصرف قرص های روانگردان، افزایش مراجعه به روانشناسان، افزایش آمار خودکشی علی رغم افزایش رفاه نسبی در جهانِ امروز، و وحشت ناشی از کرونایِ رام نشده را می توان قوی ترین ادعاها در به صدا در آمدنِ ناقوسِ مرگِ علمِ ابزاری دید و دانست.
به فهم نگارنده طرحِ دوباره ی "پرسشِ هستی" در نگاهِ هایدگر بزرگترین و روشنترینِ صورتبندی های انذار، نهیب و پیش بینی برای فرارسیدن "مرگِ معنایِ"ناشی از حاکمیتِ چند قرنیِ "علم ابزاری" از دوران رنسانس تا عصر حاضر است.
عصاره ی این نهیبِ پر طنینِ هایدگر در سر رسید "مرگ معنا" را می توان در این گفته ی او دید و خواند: در دورانی که خدایان غایب اند و فقر معنوی بی داد می کند...
در یک معنا طرحِ دوباره یِ"پرسشِ هستی" از طرف ِ هایدگر نهیبی برای فهمِ غرق شدگی بشر در دین و دامانِ علم است. غرق شدنی که از انسان، وجودی تک ساحتی بر پایه ی ِ تفسیر و تأویل سود و ضرر انگارانه از جان و جهان خود، دیگران و در کل زیست جهان انسانی ساخته است.
باری،
داستانِ کرونا دیر یا زود و با همه ی سوخت سوزش به پایان خواهد رسید اما آنچه که می ماند زمزمه ی دوباره یِ بی پناهیِ بشر در اذهان خواهد بود
اگر چه در میان داشته های بشر، برای عبور از بحران کرونا، همین علم ابزاری دست به نقدترین و قابل اتکاء ترین خواهد بود اما همه گیری یک باره کرونا، ناتوانی علم برای دفع سریعتر آن در کنار وحشت ناشی از این همه گیری خود نشان از تزلزل در حاکمیت چند قرنه ی علمِ ابزاری است.
بشر پیش از این تجربه ی طاعون با مرگ حدود ٢٠٠ میلیون نفر را از سر گذرانیده و قطعا آمار تلفات کرونا به ان اندازه نخواهد رسیداما نکته ی مهم این است که بتِ علم آنچنان که شوکت و جلالش می نمود کارگر نیست.
برای هایدگر که پیش از این نهیب هضم شدگی و از خود بیگانگی بشر در دامنِ تکنولوژی حاصل از علمِ جدید را داده بود مقصد بعدی معرفتِ بشری مدیتیشن ( با خوانش هایدگری آن) و "هنر" آن هم بیشتر سویه ی شاعرانه ی هنر است اما مهمتر از این مقصد ذکر این نکته لازم است که در صورتِ رخ دادن این گذار بشر برای یافتن سرمنزل و پناهگاهی امن تر از علم به "متافیزیک" از نوع هنرورزانه اش رجعتی دوباره خواهد داشت.
پانوشت:
⁃ نوشته ی فوق بر بستر گذار بنیان معرفتی در جهانِ غرب موضوعیت می یابد.
⁃ منظور از هایدگر در سطور فوق، هایدگر سکولار و با خوانش های غیر فردیدی در ایران است.
بشارت جعفری
نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.
- 1 برگزاری انتخابات سازمانهای مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد
- 2 ۳ هزار و ۲٠٠ شهروند کم شنوا یا ناشنوا در کهگیلویه و بویراحمد داریم
- 3 واحدهای تولیدی کهگیلویه و بویراحمد با مشکل نبود نقدینگی مواجهند
- 4 مدیر راهداری و حمل و نقل جادهای کهگیلویه منصوب شد
- 5 مشکل تهیه داروهای بیماران خاص یاسوج مرتفع میشود
- 6 پیش بینی برداشت بیش از ۱۰۰۰تن کلزا در کهگیلویه و بویراحمد
- 7 افزایش ۲.۷ درصدی ثبت تولد در کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته
- 8 افزایش چشمگیر داوطلبان جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد
- تیتر خبرساز روزنامه اعتماد در پی حادثه بالگرد رئیس جمهور
- واکنش حسن روحانی به سانحه بالگرد حامل ابراهیم رئیسی
- معاون اجرایی رئیس جمهور: با 2 نفر از سرنشینان بالگرد رییس جمهور ارتباط گرفتیم
- هواشناسی و تیم امنیت سفر رئیسجمهور حتما باید وضعیت را پیش بینی میکردند
- (اینفوگرافیک) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟
- جدیدترین اخبار از سانحه بالگرد رئیس جمهور/ بروز رسانی می شود
- جسد «سبحان» بعد از 27 روز در رود خرسان پیدا شد
- دلایل افزایش نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار
- متن و حاشیههای شورای اداری با حضور رئیس قوه قضائیه/ از تذکرهای مکرر استاندار به سخنرانان تا سرگیجه «محسنی اژهای» از ماجرای سدها در استان!
- برگزاری آیین بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در گچساران
نظرات ارسالی 0 نظر
شما اولین نظر دهنده باشید!