یادداشت
گفتگو و گزارش

گفت و گوی اختصاصی مجتبی اندرزیان با اَفتونیوز(بخش دوم)


برای سد آبریز و آبیاری حومه غربی حاضرم کفن بپوشم/ کاندیدای پوششی نیستم/هیچ گاه نباید منفعل بود

مجتبی اندرزیان از کاندیدای انتخابات در کهگیلویه بزرگ است که جسارت حضور در صحنه و رقابت با نام های بزرگی را به خود داده است. او از ابتدای ثبت نام خود گفته بود تا آخر خواهم ماند و اولویتم این است که مردم به ویژه قشر جوان صدایم را بشنوند، در این مجال اَفتونیوز پای دغدغه های انتخاباتی این کاندید جوان و ده شصتی نشسته است و با او حول محور مسائل مهم شهرستان کهگیلویه به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

برای سد آبریز و آبیاری حومه غربی حاضرم کفن بپوشم/ کاندیدای پوششی نیستم/هیچ گاه نباید منفعل بود

اَفتونیوز| مجتبی اندرزیان از کاندیدای انتخابات در کهگیلویه بزرگ است که جسارت حضور در صحنه و رقابت با نام های بزرگی را به خود داده است.

 او  از ابتدای ثبت نام خود گفته بود تا آخر خواهم ماند و اولویتم این است که مردم به ویژه قشر جوان صدایم را بشنوند، در این مجال اَفتونیوز پای دغدغه های انتخاباتی این کاندید جوان و ده شصتی نشسته است و با او حول محور مسائل مهم شهرستان کهگیلویه به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

در این فرصت  بخش دوم این مصاحبه را بخوانید: 

اَفتونیوز: کمی از حوزه شخصی خودتان فاصله بگیریم و وارد متن جامعه کهگیلویه شویم، کهگیلویه ای که به طرح آمایش سرزمینی به عنوان یک سند بالادستی هیچ احترامی گذاشته نشده در حومه شرقی دهدشت مرغوب ترین خاک حاصلخیز کشاورزی خاکی است که پتروشیمی در آن در حال احداث است و  گفته می شود پتروشیمی دیگری به عنوان دشت مازه داریم در چرام در دشت آهو شاهد ساخت پتروشیمی خواهیم بود یعنی بر اساس چیزی که در طرح آمایش سرزمینی گفته این ها مستعد کشاورزی می بودند و یک پروژه به اسم سد آبریز وجود دارد که مطالبه مردمی است سیاسیون، خبرنگاران، رسانه ای ها، مردم، کشاورزان و همه درگیر هستند و به هیچ نتیجه ای نرسیده صرفا یک مجوز تخصیص آب در ۶ یا ۷ سال پیش گرفته و در حال حاضر هم امیدی نسبت به آن نیست، پروژه های دیگر مثل سیکل ترکیبی بارگیری شد، پروژه سیمان سپو بلاتکلیف است، جاده دهدشت -پاتاوه علی رغم اینکه در سفر ریاست جمهوری افتتاح شد هنور اتوبوس نمی تواند تردد کند یک آماری یکی از خبرگزاری ها درج کرده بود که هزینه تعمیر روشنایی ۳۰۰ میلیارد است که باید تامین شود، جاده لنده به تشان به عنوان محوری که قرار بود خوزستان را به استان ما نزدیک تر کند اخیرا گفتند مجوز ماده ۲۳ ندارد. کهگیلویه ای با این شرایط که همه پروژه هایش قرار بود سرنوشتش را تغییر دهند عملا در مرحله بلاتکلیفی قرار دارند. در این میدان نه شما یا حتی هر کس دیگه ای اساسا چه کاری می توانید انجام دهید؟ وقتی انسان به فکر می افتد احساس ناامیدی می کند؟ شما به چه شکل می خواهید این پروژه ها را راه اندازی کنید یا بازآفرینی کنید؟

اندرزیان: چون اسم خیلی از پروژه ها رو آوردید یک ذره جواب طولانی و موردی می شود مثال عرض می کنم، من به شخصه مخالف پروژه پتروشیمی دهدشت هستم اما آب به جوی رفته را نمی توانم برگردانم چون قاعدتا پتروشیمی باید علاوه بر جانمایی باید جایی احداث شود که با خودش زیر ساخت ایجاد کند اما در واقع پتروشیمی دهدشت از زیر ساخت موجود  سواستفاده می کند به ازای چند تا کارآفرینی؟ آخرین عددی که یکی از بزرگواران گفتند ۵۰۰ نفر است اما امکان داشت هزاران نفر فقط از زمین های کشاورزی اش بهره مند شود اما  اینجور  نیست که با آن  مخالفت کنم اما مخالف پتروشیمی دشت مازه هستم و مشتاق وجود پتروشیمی در لیکک هستم، محلی  که زیر ساخت ندارد و  اقتصاد اش  اقتصاد بسته ای است جامعه دسترسی به اقتصاد بازار ندارد، ولی به طور کلی سوال شما این بود که با این همه پروژه خوابیده شما چطوری می تونید راه اندازی کنید ما ۲ تا نگاه برای مسئله اشتغال داریم یک بخش خود جامعه کارآفرین یا شاغل شود وارد نظام کارفرمایی و سرمایه داری شود که جاهایی مثل چرام و دهدشت که دسترسی به زیرساخت ارتباطی با بازار را دارد باید بیاید از ارزش های و مزیت های رقابتی خود منطقه برای کار استفاده کند اما برای جاهایی مثل لنده، لیکک، دیشموک که دسترسی اقتصادی به بازار ندارند شخصی اگر بخواهد کارآفرینی انجام دهد قیمت تمام شده  محصول اش خیلی بالاتر از محصولی است که در پایتخت و جاهای دیگه تمام میشود، اینجا بایستی دولت دست به کار شود.

وظایف دولت شامل: ساخت پتروشیمی، سرمایه گذاری حوزه فسفات است، ما مانع فسفات چرام نمی شویم کما اینکه اطلاع دارید توجیه اقتصادی هم ندارد اما اگه بخواهیم پیگیر شویم، باید پیگیر پروژه هایی شویم  که دولت یا خصولتی یا خصوصی ها بیایند  سرمایه گذاری کنند که در این مناطق طبقه کارگر را شاغل کند، اشتغال در طبقه کارگر ایجاد کند.

سد آبریز من صراحتا میگویم جز کسانی هستم که با صدای بلند این مطالبه را فریاد میزنم، همچنین آبیاری حومه غربی را این دو مسئله برای کشاورزی جز طرح های مهم ما هست، ما به عبارتی مصمم یا کفن پوش برای این دوتا طرح می شویم.

 پذیرش ابتدا به ساکن باید  از طرف جامعه  کشاورزی به وجود آید. در واقع ابتدا باید  زیر ساختآن آماده شود.

 آب حومه غربی و سدآبریز جز اهداف ماست و من از واژه کفن‌پوش استفاده کردم و ما مصمم هستیم که در کنار جامعه آنرا بعنوان  مطالبه عمومی فریاد بزنیم.

 می  بایست جامعه هم با آن همراهی کند که این مهم را تحقق پیدا کند، کما اینکه الحمدلله یک مطالبه استانی شده استاندار الان مصمم هست این کار را انجام دهد ولی موانعی و مافیایی وجود دارد ما تلاش می کنیم این رو عملی و اجرایی کنیم و جامعه هم خوب پذیرفته و این کشاورزی صنعتی وقتی که سطح درآمدها بالا باشد و یک رفاه خوبی به ارمغان بیاورد بقیه هم استقبال می کنند و خود به خود این دشت ها و اراضی دیمی صنعتی و آبی خواهد شد.

استناد می کنیم به صحبتتون درباره پتروشیمی، پتروشیمی دهدشت سطح زیادی از اراضی کشاورزی را اشغال کرده چیزی که خود کارشناسان اعلام کردند.

اَفتونیوز: جناب مهندس اندرزیان علت اینکه شما نسبت به بقیه رقبای خود فعالیت انتخاباتی و سیاسی خود را در حوزه ثبت نام کردن دیرتر شروع کردید و تبلیغات خود نسبت به بقیه رقبا از بازه دورتر شروع شد چه میتوند باشه؟‌یعنی شما از قبل برنامه نداشتید و به صورت ناگهانی وارد این حوزه شدید؟ یا منتظر اتفاق خاصی بودید؟

اندرزیان: والله صادقانه دلم خواست(خنده) اما به عبارتی بله ما دغدغه را داشتیم پیگیر هم بودیم که دوستان یا کسانی که از لحاظ علمی آگاهی به مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی دارند و خیلی تلاش داشتیم کسی ثبت نام کند و حمایت اش کنیم اما بعد از پیش ثبت نام لیست افرادی که پیش ثبت نام کرده بودند به دستمان رسید و بررسی کردیم چنین شخصی را پیدا نکردیم حتی انتظار داشتیم که بعضی از دوستان ثبت نام کرده باشند که ثبت نام نکردند نهایتا ما این تصمیم را گرفتیم که با مشورت بعضی از عزیزان ثبت نام قطعی را انجام دهیم خوب ما دیر اقدام نکردیم و از سال ها قبل و حتی زمان شورای شهر دغدغه این را داشتیم که انتخابات مجلس در کهگیلویه ساختار اش تغییر کند و از این حالت انتخابات طایفه ای، عشیره ای خارج شود و به سمت انتخابات مبتنی بر فکر، اندیشه و رویداد تا اینکه ما جسارت به خرج دادیم و این ثبت نام را انجام دادیم.

اَفتونیوز: با توجه به اینکه شما تجربه کمی در زمینه کارهای سیاسی و نمایندگی دارید چقدر با شرح وظایف در حوزه نمایندگی و حوزه اختیارات یک نماینده آشنایی دارید و چقدر تفکیک بین دولت و مجلس و اختیارات آن ها آگاهی دارید؟

اندرزیان : اطلاع از وظایف نمایندگی خیلی مسئله سخت و پیچیده ای نیست شاید که البته من خود به این موضوع اعتقاد دارم که جامعه از نمایندگی بت ساخته است و چیز بزرگی نیست .

در حالی که در خیلی از این استان های توسعه یافته نمایندگی هم یکی از مسئولیت ها است و شما حتی گاهی بعضی از عزیزان اینگونه ادعا می کنند که شما تشریف بیاورید مجلس پشت درب اتاق بقیه نمایندگان خلوت است و اما ما داریم خدمات به جامعه می دهیم در حالی که اصلا اینجور نیست آن ها در حال انجام وظیفه هستند و نمایندگان ما دارند به یک سری اموراتی ورود می کنند که اصلا وظیفه شان نیست من جواب سوال شما را اینگونه می دهم یا از همین تریبون با مردم کهگیلویه صحبت می کنم یا شما در همین دوره دوست داشتید که خانم سارا فلاحی یا رشیدی مرودشتی نماینده شما باشد یا نماینده فعلی کهگیلویه یا نماینده قبلی یا قبل تری؟! به نظرم وقتی به این مقایسه بپردازیم راحت تر می شود به این جواب نهایی سوال تجربه رسید.

اَفتونیوز :شما چگونه می خواهید وقتی که از مردم تحت عنوان اینکه ما برای شما اشتغال ایجاد می کنیم و این نقطه ضعف جامعه استفاده کرده اند و یا با قول اشتغال مردم را به سمت خود کشیده اند .شما چگونه می خواهید عزت و احترام را به جامعه بازگردانید؟برنامه شما برای این کار چیست؟

یا ساده تر بگویم شما می خواهیم برای جامعه رفاه بیاورید و یا جامعه باید برای خودش رفاه بیاورد

اندرزیان : به نظرم این مسئله یک مسئله ی دو طرفه است یعنی هم کاندیدا در سال های گذشته این را ابزار انتخاباتی خود کردند و جامعه تصور می کند که مسئول اشتغال و کارآفرینی نماینده است از هر دو طرف این اشتباه رخ داد.

برنامه یا طرحی که مد نظر ماست ما فضای اشتغال را ایجاد می کنیم و جامعه خود موظف است پیگیر اشتغال باشد، کارآفرین باشد. بپذیرد که باید کارگر باشد الزاما قرار نیست همه مدیر یا کارمند دولت باشد.

سوال این است که مگر دولت چقدر توان دارد بزرگ شود دولتی که الان بدهی دارد واقعا اگر دولت بخواهد مشکلات خود را حل کند باید خیلی کوچک تر شود خیلی وظایف یا خدماتی که ارائه می دهد برون سپاری کند و به خود جامعه بدهد بایست با جامعه صحبت شود و صریحا گفته شود که ما داریم مسیر را اشتباه می رویم بعدش هم این فرصت های اشتغال خودبه خود وجود دارد، فقط آن کاندیدا یا نماینده از آن اطلاع دارد و این را با جامعه در میان می گذارد مثال عرض می کنم پتروشیمی دهدشت بر فرض مثال ۱۰۰ نفر نیرو می خواهد و این را نماینده اطلاع دارد اما ۱۰۰۰ نفر درخواست دارند خوب شخص کاندیدا ۱۰۰ نفر را ابزار می کند برای خرید محبوبیت و جامعه هم خودش این را می داند اما وارد یک مبارزه درون جامعه ای می شود برای فرصت یعنی آن ۱۰۰۰ نفر هم میگویند ما تمام تلاشمان را می کنیم خودمان به آن کاندیدا یا نماینده ثابت کنیم تا این ۱۰۰ فرصت را به دست بیاوریم صحبت من این است که نماینده بایستی فرصت های شغلی را افزایش دهد از طریق: ۱ _ تعریف پروژه یا ردیف های بودجه ای از دل خود مجلس ۲ _ تعریف طرح ها یا پروژه هایی که دولت در مناطق تعریف می کند تلاش کند برای اجرا بودجه ای که مصوب کند و نظارت کند آن بودجه در فلان پروژه هزینه شود و از طرفی قوانینی وجود دارد در بخش تسهیل گری اشتغال به عنوان مثال ما به عنوان یک استان کم برخوردار و یک شهرستان بی برخوردار هیچ تسهیل گری در حوزه سرمایه گذاری برای ما وجود ندارد و این کار قانون است قانون می تواند تسهیل گری در حوزه بیمه مالیات رهن و وثایقی در رهن بانک ها قرار داده می شود تسهیلاتی که داده می شود، منابعی که برای تسهیلات آورده می شود این ها وظایف نماینده است نه اینکه خود شخص را بردارد و روی صندلی قرار دهد بیا شما شاغل شو این اشتباه است ما روی این مسئله کار می کنیم که قوانینی که تسهیل گری می کند منابع مالی که به سمت مناطق کم برخوردار آورده می شود فرصت های سرمایه گذاری که در شهرستان وجود دارد آن ها را هم برای عموم جامعه قرار می دهیم هم برای خصولتی ها هم بخش خصوصی و بخش خصوصی _ دولتی و هم تسهیلگری که در قالب تسهیلات اشتغال زایی است روی این ها ما دست می زاریم.

اَفتونیوز:فرمودید که با جذب سرمایه گذار و ایجاد یک ساز و کار داخل خود مجلس که بتوانیم اعتبار بیشتری به حوزه کهگیلویه بکشانیم می خواهیم اشتغال را افزایش دهیم تا مردم خودشان انتخاب کنند یعنی به سمت کار دولتی بروند یا بخش خصوصی و بازاری سوال من این است شما چقدر با تفکیک مناطق مختلف کهگیلویه آشنایی دارید و از پتانسیل ها و کمبودهای مناطق مختلف آگاه هستید و برای قشرهای مختلف مثل هنرمندان ،ورزشکاران برنامه مشخصی دارید؟

اندرزیان: این سوال که می پرسید عملا باید جواب جزئی دهیم تا ثابت شود که شناخت داریم اما صراحتا می گیم اطلاعات داریم هم مطالعه انجام دادیم در حوزه لیکک اول اینکه ظرفیت بسیار خوبی برای کشاورزی دارد و اگر این بحث حومه غربی و لوله کشی یا آوردن منابع آبی برای بایستی منجر به کشاورزی صنعتی می شود که منابع درآمدی بسیار خوبی است اما در عین حال ما جز اهداف مان هست و این رو اگر عنوان کنیم قول می شود و ممکن است قول عملی نشود اما رویکرد ما این هست که حتما دولت در لیکک یک مگاپروژه تعریف کند اینکه چه چیزی هست ما می دانیم اما اسمش را نمی آوریم که فردا تبدیل به یک پاشنه آشیل شود یا اینکه شما این قول را دادید و انجام نشد.

در حوزه لنده باز هم به همین شکل است دسته بندی ما بر این اساس است که این مناطق را در ذهن ماست که دولت سرمایه گذاری کند و انجام دهد.

لنده، دیشموک و سرفاریاب اما برای دهدشت و چرام مدنظر ما این هست که جامعه خود به سمت کارآفرینی برود دهدشت و چرام ظرفیت های عظیم کشاورزی دارند گردشگری دارند شهرک های صنعتی دارند سوال این است که چه چیز می خواهند یک جامعه ای می خواهد که تصمیم بگیرد کارآفرین شود زیر ساخت اتصال به بازار را هم دارند.

اَفتونیوز: سوال آخرم از شما این است با توجه به اینکه شما تا قبل از این صحبت که داشتید چهار بیانیه بیرون دادید و از دل این بیانیه ها مردم اینگونه تصور می کنند که شما صدای جوانان یا مردمی اید که خفته است و آمده اید که این صدا را بیدار کنید سوالی که اینجا پیش می آید شما خودتان در دوره های قبلی از چندتا از کاندیدایی که الان  وجود دارند و حال منتقد آن ها هستید حمایت کردید و برای بعضی از آن ها نیز سخنرانی کردید می خواستم‌ ببینم چگونه می خواهید خود را از این سوال مبرا بدانید که شما یک نگاه جدیدی به این مسائل دارید و با نگاه قبلی آقایان نمی خواهید وارد شوید.

اندرزیان: من با این سوال خیلی روبرو شدم صراحتا جامعه از من می پرسد شمایی که قبلا در فضای سیاسی بوده اید با چه ادعایی اعلام برائت می کنید حتی بعضی ها اعلام می کنند که شما کاندید پوششی هستید ببینید در این شرایطی که شاید بخش مهمی از جامعه میل به حضور در سیاست یا انتخابات نداشته باشد من کلا رویکردم این است که هیچ وقت نباید منفعل بود و کنشگری همیشه باید وجود داشته باشد ۸ سال قبل  شخصی با عنوان نیروی توانمند عمرانی آمد و حضور پیدا کرد و ما هم تصورمان بر این بود که کارهای عمرانی و عام المنفعه ضرورت است اما بعد از اینکه انتخاب شدند دیدیم نمایندگی مجلس برای ایشان به ابزار لابی  برای کارهای اقتصادی تبدیل شده است، کار اقتصادی خوب است اما به روش صحیح، مردمی و اینکه به راحتی در دسترس عموم باشد بعدش در عین حال نکته مهم و اساسی که داشت این بود که به عنوان من جوان در بعضی جلسات که حضور پیدا می کردیم اخبار و رسانه ها که می آوردند این شخص کاریزمای نمایندگی را نداشت و من کهگیلویه ای نمی توانستم بپذیرم که این شخص به عنوان عصاره سیاسی شهرستانم است خوب آمدیم پشت سر یک عزیز دیگه ای که به اصطلاح به وی پیر خرابات می گوییم به این خاطر اول که نماینده قبلی نماینده نشود که آن کاریزما برگشته شود دوم اینکه از این تریبون باز حرفمون را بزنیم ما در صحبت هایمان در همون انتخابات گفتیم که حتی فیلمش نیز موجود است که ما به خاطر آبان ۹۸ ناراحتیم اتفاقی که افتاد بنزین یک شبه گران شد مجلس میگوید من اطلاع ندارم مجلسی که در راس امور است و ما این را از همان تریبون گفتیم شما اگر می خواهید بروید بایستی پاسدار حقوق مردم باشید در واقع ما در قالب حقوق دیگری پشت سر ایشان قرار گرفتیم خوب بعد از اینکه رای را بردن و نماینده شدن اسنادش هم موجود است، من به صورت کلی طی این ۴ سال مکتوب با ایشان در تماس بودم چون تجربه دور قبل را داشتم اولین قدمی که برداشتم ۷ صفحه مکتوب به ایشان طرح دادم که روی این موضوعات کار کنید و الان اعلام می کنم بعد از ۴ سال هیچ اتفاق خاصی نیفتاد از طرف دیگر در موضوعات مختلف برنامه هفتم توسعه شرایط بافت تاریخی بلادشاپور که ما حضور داشتیم به صورت مکتوب به ایشان ایده ها و نظراتم را میدادم و دیدم که باز فایده ندارد و باز همان ساختار معیوب وجود دارد و وجود یک افرادی به نام فرادستان مطالبه خواهی ایشان هم وامدار این افراد بودند و این چرخه مثل اینکه سال هاست تکرار می شود ضرورت داشت که ما ورود پیدا کنیم و این را تغییر دهیم،  آنهم به همین شکل الان شما ببینید ما ثبت نام کردیم فضا هم برایمان وجود دارد، همه ی مردم کهگیلویه میدانند، بنابه همان سوالی که شما پرسیدید که شما آقازاده اید یا اینکه شما را میشناسید یک عقبه ای دارید می تونستیم درون خانه مردم بریم، می توانستیم مراسمات فاتحه خوانی برویم، می توانستیم جلسات برگزار کنیم اما این کار را نکردیم چون آمده ایم با یک ساختار معیوبی مبارزه کنیم پس در واقع اینکه قبلا من کنشگر سیاسی بودم دلیل بر این نیست که تا همیشه بگویم تا زمانی که این افراد هستند نباید حضور پیدا کنم من همان هم زبانم برای مطالبه گری و جامعه می چرخید و الان هم خودم آمدم جلو که این صحبت رو داشته باشم به نظرم ایرادی بر آن وارد نیست.



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها