یادداشت
گفتگو و گزارش

چرایی امید به تناسب انتخاب «دکتر هاشمی» برای وزارت علوم

چرایی امید به تناسب انتخاب «دکتر هاشمی» برای وزارت علوم

بدون شک هرگونه انتخاب باید دارای دلایل منطقی مبتنی بر دانایی از تمام جوانب باشد خصوصاً انتخاب هایی که اثرگذاری های بالادر لایه های جامعه دارند.بدون شک نظام آموزش عالی در ایران که بصورت مستقیم جمعیتی بالغ بر4 میلیون نفر دانشجو را درخود جای داده است و تربیت کننده نیروی انسانی برای آینده کشور است از حساسیت های خاص خود برخوردار است که منجر به وسواس بیشتر و دقت نظر در انتخاب سکاندار آن گردیده است.

پس از سالها در وزارت عتف شاهد انتخابی با رویکرد جدید بوده ایم که می توان از آن به عنوان یک نوع شیفت گفتمانی یاد کرد.تغییر در رویکرد نگاه فنی، مهندسی ، امنیتی به وزارت علوم به نگاه انسانی، اجتماعی و تخصصی. در اکثر کشورهای پیشرفته جهان تحول و تغییر در گفتمان و مدیریت و فرهنگ، موتور محرکه پیشرفت ، تحول و نوگرایی بوده است.تا زمانی که ما در زمینه فرهنگی، نوع نگاه به اجتماع و بینش در موضوعات مرتبط با جوامع انسانی به درک عمیق و جامع الشمول نرسیم نمیتوانیم جهت دهی و سیاستگذاری اثر بخش معطوف به نتیجه مطلوب داشته باشیم. نظام آموزش عالی در ایران در دهه های قبل متاسفانه دچار اثرپذیری منفی از نگاه سیاسی و امنیتی شده است که آن را در زمینه های مختلف دچار رکود ، کاهش کیفیت و تنزل جایگاه عمومی کرده است.رشد قارچ گونه مراکز آموزش عالی کم کیفیت ، عدم توانایی مالی در تامین منابع دانشگاه ها ، عدم تناسب کمیت و کیفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با نیازهای واقعی جامعه، نشان دهنده نگاه کمی، پوپولیستی و بی برنامه گی به آن است که شدیداً تحت تاثیر بهره‌برداری‌های سیاسی ،جناحی و... از نظام آموزش عالی است .

حال صحبت از انتخاب سکاندار یکی از اثرگذارترین نهادهای دولت است که می‌توان مدعی شد در آن انتخاب مناسب و متناسبی صورت گرفته است که دلایل آن را در چند محور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- نگاه اجتماعی و فرهنگی به مدیریت وزارت علوم

بدون شک کسی که در حوزه علوم اجتماعی دارای بالاترین سطح علمی باشد و در حوزه فرهنگی در بالاترین سطح وزارت علوم دارای تجربه چند ساله باشد می تواند به درک عمیقی از وضعیت ، چالش ها و راه های برون رفت از مشکلات در ان حوزه رسیده باشد. نهادی که با بیش از چهار میلیون انسان در مسیر تعالی و پرورش فکری، اجتماعی ، سیاسی ، اخلاقی سروکار دارد بدون شک نیازمند نگاهی جامعه شناسانه خواهد بود که این امر در تجارب علمی و عملی آقای هاشمی دیده می شود.

2- امروزه در کشورهای پیشرو نه تنها برای مدیریت کلان نهادهای اجتماعی و مردمی ، بلکه برای نهادهای مالی و تجاری نیز به سمت مدیرانی با تخصص های انسانی حرکت کرده اند چرا که به عنوان مثال مدیریت صنایع یا معادل یا محیط زیست در ذات خود، مدیریت انسانهای اثرگذار در آن حوزه است که خود آن صنایع یا معادن و... پس می‌توان گفت در حوزه ای که هم بصورت نهادی و هم بصورت مدیریتی حول یک جامعه انسانی می چرخد ، نیاز است که نگاهی اجتماعی و فرهنگی به موضوع داشته و مدیری با دانش در این حوزه را در راس هرم آن گذاشت.

3- یکی دیگر از توجیحات انتخاب دکتر هاشمی ، اعتقاد به تخصص گرایی و رشد پلکانی در بستر یک سازمان است چنانچه لازم باشد کسی در راس هرم مدیریتی یک نهاد با گستردگی کشوری ، کمی و انسانی ......وزارت علوم قرار گیرد بسیار توجیه پذیر است که آن شخص باید در لایه های مختلف آن سازمان دارای اطلاعات و تجربه علمی و عملی باشد.جایگاهی در این سطح نمی‌تواند محل آزمون و خطا یا کارگاه پرورش مدیران باشد .

4- در حوزه وضعیت معیشتی و نیازهای رفاهی دانشجویان و دانشگاهها خصوصاً در دوره های تحصیلات تکمیلی شدیداً سیستم نیازمند فردی است که دانشجویان بتوانند به لحاظ روحی و بار روانی با ایشان ارتباط سازنده ای ایجاد کنند، دکتر هاشمی به عنوان کسی که توانسته اند از منطقه ای محروم و خانواده ای درسطح معمولی جامعه به لحاظ اقتصادی با کسب رتبه اول کنکور نائل آید مسلماً از بهره هوشی بالایی برخوردار بوده و همچنین سطح و پایگاه اقتصادی خانوادگی ایشان شبیه ترین فرد به عموم دانشجویان کشور خواهد بود.

5-یکی از مهمترین انتظارات از دولت دوازدهم و همچنین نقدهایی که پس از انتخاب کابینه به هیات آقای دکتر روحانی وارد بوده و هست ، میانگین سنی کابینه است. انتخاب آقای هاشمی می تواند ضمن کاهش این میانگین و بالابردن امتیاز دولت ، منجر به تحرک و پویایی بیشتر در وزارتخانه شود که صد درصد مخاطبین آن جوانان کشور هستند که شدیداً نیازمند نشاط و شادابی می باشند.

حضور فردی با شاخص علمی، عملی،سنی، اخلاقی وفرهنگی مناسب می تواند منجر به رشد و تعالی علمی ترین نهاد عمومی در کشور گردد و متعاقب آن تولید و جهت دهی مناسبی در مهمترین معدن ذخیره کشور تحت عنوان ذخیره انسانی بوجود آورد.

امیدوارم دولت تدبیر و امید در کوتاهترین زمان ممکن با معرفی ایشان به مجلس محترم شورای اسلامی زمینه پویایی، تحرک ، شادابی و امیدواری را در میان خیل دانشجویان و دانشگاهیان عزیز را فراهم آورد.

* دکترای سیاستگذاری عمومی

 
کلمات کلیدی



نظرات پس از تایید انتشار خواهند یافت
کاربر گرامی نظراتی که حاوی ناساز، افترا و هر گونه بی حرمتی باشند منتشر نخواهند شد.

ارسال نظر




نظرات ارسالی 0 نظر

شما اولین نظر دهنده باشید!

سایر اخبار
برگزدیدها